26 Mayıs 2013 Pazar

MAKALE  KÜNYESİ
Makalenin Başlığı-Yıl
Televizyon ve Çocuk: Çocukların TV Programlarına İlişkin Tercihleri - 2007
Yazar ve Dergi Bilgileri 
Yrd. Doç. Dr. Sevim Cesur -  Yrd. Doç. Dr. Oya Paker
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi , Kış -2007, Cilt 6, Sayı 19 ,(106-125)
Makalenin Amacı
Makalenin öncelikli amacı çocukların televizyon programı tercihlerini göz önüne koymaktır. Televizyon programı tercihlerinin yanında kitap ve bilgisayar kullanımındaki ilgilerini tanımlamaktır.
Araştırma Soruları
·         Çocuklar hangi;
      televizyon programlarını izlemeyi tercih etmektedirler?
      kitap türlerini okumayı sevmektedirler?
      amaçlarla bilgisayarı kullanıyorlar?
      alandaki reklamlara karşı beğeni gösteriyorlar?
·         Medya kullanımında yaş ve cinsiyete göre farklılıklar var mı?
Türü
Betimleyici bir çalışmadır.
Örneklem/
Katılımcı
Araştırmanın örneklemini, Samsun (%56,6), Kocaeli (%20,5), İstanbul (%14,1), İzmir (%5,7) ve Urfa (%3,1) olmak üzere yurdun çeşitli illerinden, toplam 454 ilkokul öğrencisi oluşturmaktadır.






















Bulgular
·         Çocukların TV’de en çok neyi seyretmekten hoşlandığına verilen
cevaplar, ilk tercihlerinin çoğunlukla “çizgi film” olduğunu göstermektedir. Televizyonda seyretmekten hoşlandığı şeylerle yaş arasındaki ilişkiye bakıldığında, anlamlı olmamakla beraber çizgi film seyretme oranında yaşla birlikte bir artış görülmekte ancak bu artış 10 yaşından sonra düşüşle sonuçlanmaktadır. Erkekler kızlara nazaran daha fazla sıklıkta çizgi film seyrederken, kızlar erkeklere nazaran daha fazla sıklıkta dizi seyretmektedir.
·         Çocuklar TV’de en sevdikleri programlar sorulduğunda ilk sırada “dizi”,
ikinci sırada “çocuk programları”nın adlarını vermişlerdir. Çocukların en sevdiği programların yaşla ilişkisine bakıldığında, çizgi film seyretme oranında yaşla birlikte bir yükselme, 10 yaşından itibaren de düşme görülmektedir. Dizi seyretme oranında yaşla birlikte artış bulunmuştur. Ayrıca, yarışma ve eğlence programlarının, beklenen sıklıktan daha fazla oranda seyredildiği tespit edilmiştir. Erkekler en sevdikleri program isimleri sorusunda çizgi filmleri tercih ederken, kızlar daha fazla sıklıkta dizi tercih etmektedirler.
·         TV ve sinemada en sevdikleri film sorusuna verilen cevaplarda ilk sırada
“macera filmleri”, ikinci sırada ise “dizi, reality ve yarışma programları” yer almıştır. Film  tercihlerinin yaşla ilişkisi incelendiğinde, macera filmlerinde yaşla birlikte bir artış, çizgi filmlerde bir düşüş görülmektedir. Erkekler kızlara nazaran macera filmlerini tercih ederken, kızlar dizi-reality-yarışma programlarını daha sıklıkla seyretmektedirler.
·         En sevdikleri kahraman sorulduğunda, ilk tercih olarak bir “çizgi film
kahramanı”nın adını yazan çocuklardan sonra, ikinci sırada “yetişkin bir dizi kahramanı”nın ismi verilmektedir. Kahraman tercihlerinin yaşla ilişkisi incelendiğinde, çizgi film kahramanlarının tercihi yaşla birlikte düşmektedir. Yetişkin dizi kahramanını tercih etme yaşla birlikte artmaktadır ve bu tercih 9 yaştan itibaren beklenen sıklıktan fazla oranda kendini göstermeye başlamaktadır Kızlar hem çizgi film kahramanı hem de yetişkin dizi kahramanını erkeklerden daha fazla sıklıkta tercih ederken, erkekler macera filmleri kahramanlarını daha fazla sıklıkla tercih etmişlerdir
·         TV’de en sevdiği reklâmlar sorulan çocukların ilk tercihleri, “gıda-
içecek” reklâmları yönünde olmuştur. Daha sonra sırasıyla temizlik malzemeleri ve dondurma-şekerleme reklâmları gelmektedir Reklam tercihleri bakımından gıda-içecek reklâmlarında yaşla birlikte bir artışa rastlanmaktadır.  Kızlar, erkeklere nazaran gıda-içecek reklâmlarını daha fazla sıklıkta tercih etmektedirler
·         Çocuklara en sevdikleri kitaplar sorulduğunda birinci sırada “çocuk
kitapları”,ikinci sırada masallar cevabı verilmiştir. Yaşla kitap tercihinin ilişkisi incelendiğinde, çocuk kitaplarını tercih etmenin yaşla birlikte arttığı, öte yandan masal tercihlerinin 10 yaşından itibaren düşmeye başladığı görülmektedir. Erkekler, çocuk kitapları ve masalları kızlara nazaran daha az sıklıkta, çizgi romanları ise daha fazla sıklıkta tercih etmektedirler.
·         Bilgisayarda neler yaptıkları sorulduğunda, çocuklar ilk seçenek olarak
 “oyun” oynadıklarını ifade etmişlerdir. İkinci sırada “kullanmıyorum”cevabı gelmektedir. Bilgisayar kullanımı ile yaş arasında herhangi bir anlamlı ilişkisi tespit edilmemiş olmakla beraber, yasla yükseldikçe bilgisayarda oyun oynamanın sıklığı artmaktadır Erkekler, kızlara nazaran daha fazla oyun oynamaktadırlar


Sonuç ve Öneriler
·         Televizyon, çocuklar için diğer medya türlerinden çok daha etkili ve
 tercih edilir bir medyadır.
·         Sonuçlar çocukların sadece “çocuk dünyası”na ilişkin programları takip
etmediklerine ve oldukça önemli bir oranda yetişkin dünyasına seyirci olduklarına işaret etmektedir. Bu yüzden çocuklar için alternatif çocuk programları yapılmalıdır.
·         Reklamlar çocuk ve genelde annelere hitap edecek şekilde hazırlanmaktadır.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder